15 günlük bu tatil, çocuklar için ayrıca bir soluklanma ayrıca de birincil dönemin ağırbaşlı bir şekilde değerlendirilmesi için eşsiz bir fırsat olarak görülebilir. Memorial Şişli Hastanesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Bölümü’nden Uz. Dr. Leyla Benkurt Alkaş, sömestr ve tatil dönüşü için ailelere önerilerde bulundu.
Tatil dönemleri çocukta huy değişikliği yapabilir
yarıyıl tatili ile okul dönemi kurulan düzende ufak tefek değişiklikler olabilir. Geç saatte uyuma ve uykudan kalkma, sadece hafta sonu kullanımına müsade verilen televizyon, bilgisayar ve tablet gibi teknolojik cihazlarda geçirilen sürenin uzaması, ödev yapma, servise yetişme gibi günlük telaşlara ara verilmesi ile bir rahatlama yaşanır. Çalışan ailelerin çocukları, çoğu zaman anneanne-babaannenin himayesine bırakılır. İşte bütün bu nedenlerle çocuklar için düzenin tatil dönüşü her tarafta akort edilmesi gerekir. Herkes gibi kuşkusuz çocuklar da kısa sürede rahata alışır. Bundan Başka bilgisayar, televizyon, video oyunları gibi edilgen eğlenceler, uyku saatlerindeki şansın dönmesi, istediği saatte yemek yeme gibi alışkanlıklar rehaveti de beraberinde getirir. Çocukların olumsuz davranış ve huylar geliştirdiği en manâlı dönemlerin hastalık veya tatil süreçleri olduğu unutulmamalıdır. Tatili bir tazelenme, dinlenme, kendine güven kazanma, değerli olduğunu idrak etme süreci olarak bakmak gerekir. Hayatın içinde deneyimler ve kabul bakmak herkese iyi gelecektir.
Çocuğu rahatlatalım derken şımartmayın
Çocukların okul koşturmasında fazla yıprandığını düşünen aileler, tatil döneminde çocuğu rahatlatmanın dozunu iyi bir şekilde ayarlayamazsa şımarıklıklar yaşanabilir. Sayılı günün ivedi geçtiği ve çocuklar için tersi bir tempoya dönmenin defalarca kolay olmadığı unutulmamalıdır. Tatil bitince okula gitmek bir gaddarlık ve tüm zevklerin bitmesi, acı verici bir etkinlik olarak algılanır. Okul reddi, mektep fobisi bu dönemde alevlenir. Dürüst şekilde değerlendirilemeyen tatilin sonuçları şu şekilde sıralanabilir:
Okula gitmeden karın ağrıları, bulantı ve baş dönmeleri yaşanır.
Uyku ve yemek yemek saatleri kabusa döner.
Masa başında oturabilme, uzun yazılar yazma, konsantrasyonunu toplama becerileri geriler.
Bütün oturmamış esas bilgiler unutulur.
Ders konusunda güvensizlik başlar.
Aile-çocuk arasında gerilimler yaşanır.
Yarıyıl tatilinden dürüst faydalanmak için bunlara uyarı edin
1. Tatil çağrıda bulunmak istediğini yapabilme serbestliği değildir. Yatma kalkma saatleri birazcık daha esneklik kazansa da en ince ayrıntısına kadar çocuğa bırakılmamalıdır. Yaşına yerinde programlar evvelden seçilip düzenlenebilir.
2. Tatil öncesi tatilin planlanması, zamanı ve mekanı uygulamak, yapılacakları gözden geçirmek yardımcı olacaktır. Tatil çağırmak mutlaka ayrı bir yere gitmek çağırmak değildir. Bu özel süre planlanırken mutlaka çocuk da katılmalı, yönlendirilmeli ve benimsetilmelidir.
3. Dingin ve hazırcı eğlenceler yerine doğada ziyaret etmek, müzeye gitmek, tiyatro ya da değişik etkinliklere katılmak ayrıca ufkunu geliştirecek keza de ders dışı öğrenme ve merak etme dürtülerini uyandıracaktır. Keza değişik etkinlik ve denemeler tatil sonrası arkadaşlarına anlatacak, tatili anlamlandıracak malzemeleri çocuğa verir.
4. Çocukla ev içi sorumlulukları paylaşma; tamir işleri, kek-pasta pişirme, hayvanlara bakma, çiçek soğanlarını ekmek gibi yaşına ve konuma yerinde uğraşlar ayrıca kendine güvenini artıracak keza de el becerilerini geliştirecektir.
5. Ailece kitap evlerinden alışveriş, benzer kitabı okuma, hakkında söylev, geniş zamanlarda zevk alarak, merak ederek sonunu tahmin etmeye çalışarak, okuma zevkinin gelişmesi söz konusu olacaktır. Ayrıca kart oyunları, kutu oyunları, aile oyunları ile rekabet duygusu gelişir, yenme-yenilme durumlarını tutku ile kabullenmeyi öğrenir.
6. Anneanne, babaanne gibi bakım veren birilerinde kalınca; fazla koruma, sevgi adına “kıyamam” deyip tutku, daha küçük bir çocuk davranmasına yol açacaktır. Büyük ebeveynler kuşaklar arası aktarım için büyük nimettir, bu çok özel ilişkinin çocuğu büyütmek için kullanılması paha biçilemez.
7. Yetkisiz dersler, sınava hazırlanma kaygısı olmadan daha kolay ama kısmen oyun ya da gündelik aktiviteler ile çocuğa kazandırılır. Örneğin bir elma keserken kesirlerle ilgili temeller konuşulur, marketten alışverişte bilinçli alıcı elde etmek öğretilir, atasözleri ve deyimlerle ilgili cümleler kullanılabilir.
8. Sağlıkla ilgili check-up, danışmanlıklar önceden planlanmalı, gelecek okul dönemine bırakılmamalıdır. Imtihan ve stresin azaldığı tatillerde problemler azalmış gibi görünse de sonradan yoğunlaşarak ortaya çıkacaktır.
9. Çocuğa jurnal mektep hazırlıklarını yaparken yapılan yardımlara tatil döneminde ara verilmeli ve kendi işini kendisi yapması için yönlendirilmelidir.
10. Deney kitapları, öbür hobiler, ülkeler, coğrafyalar gibi konular geniş zamanlarda tatil sıralamak ya da haberlerde geçen bir konu ile ilgili merakları gidermek araştırma yeteneğini geliştirecektir.
11. Çocuğun kendi başına veya akranları ile karşılıklı faaliyetler planlama ve eğlenmesine fırsat verilmelidir.
12. Okulların açılmasına 3-4 gün kala uyku, yemek ve etkinliklerin planlanması mutlaka tekrar düzenlenmelidir.
Hiç yorum yok
Yorum Gönder